Power metaloví aristokrati KAMELOT ukončujú najdlhšie čakanie na štúdiový počin.
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/recommendations.php on line 173
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
„The Awakening“ servíruje prvotriedne remeslo. To síce nadchýna okamžite, jeho postavenie v celkovej diskografii je však otázne. Podľa slov Thomasa Youngblooda (gitary) mala kapela pre aktuálny materiál pripravených rovno 25 piesní. Len 12 z nich sa dostalo na výsledný kotúč a bola im dopriata tradičná producentská opatera Sascha Paetha (AVANTASIA) s mixom i masteringom Jacoba Hansena. Víťaznú zostavu predsa neradno nemeniť. Veď Sascha spolupracuje s KAMELOT už od „The Fourth Legacy“ z roku 1999 a Jacobovi bola zverená starostlivosť o zvuk aj na doske „Haven“ z roku 2015.
Je evidentné, že si kapela stráži svoj jedinečný a nezameniteľný zvukový prejav. Venuje mu primeranú starostlivosť, dokáže tak vtisnúť aj aktuálnej nahrávke istý punc luxusnosti a tak potrebnej odlišnosti. Vyzretý a suverénny inštrumentálny prejav, podporený emočným chameleónom v hlasivkách Tommyho Karevika v kombinácii s mohutnými zbormi a tradičným opulentným rázom symfonického elementu, ktorý príhodne obohacuje účasť hostí Tiny Guo (čelo) a Floriana Janoskeho (husle), nám servíruje na ornamenty štedrú, motívmi vrstevnatú a emóciami rozkvitnutú čarokrásnu hudobnú mozaiku.
Otázkou ale je, čo nového v tábore KAMELOT prináša ich trinásta štúdiová komnata. Stroho napísané – nič, veď opätovne máme do činenia „len“ so staronovým výrazovým ksichtom prítomným aj na predošlých radovkách. Je samozrejmé, že na zásadne dosky ako „The Fourth Legacy, „Karma“ alebo „The Black Halo“ novinka nedosiahne. Chýba nielen moment prekvapenia, ktorý už známym kompozičným rukopisom nie je také jednoduché replikovať. „The Awakening“ taktiež nedodáva tak dokonalé koncertné šlágre nachádzajúce sa v hojnej miere na spomenutých doskách.
Najbližšie k ním majú „One More Flag in the Ground“ s jednoduchým, ale účelným a hymnickým refrénom priam stvoreným pre koncerty, ktorý v spolupráci s hlasivkami divákov sľubuje burácajúcu odozvu. Prípadne „Opus of the Night (Ghost Requiem)“, ktorá nás rozmetá vírom inštrumentálnej nástojčivosti a dravosti, zimomriavky dodá hra na čelo (Tina Guo) a svojou melodickou natlakovanosťou a dramatizáciou pripomenie dosku „The Black Halo“.Celkom určite „New Babylon“.
Tá je zase menšou reminiscenciou na známu „March of Mephisto“ s hosťujúcimi vokálmi Simone Simons (EPICA) a Melissy Bonny (AD INFINITUM), a to nielen úsečnými gitarami, ale aj útočnou rytmikou, či agresívnym revom druhej menovanej. Skladba vyčnieva z celej dosky spomenutým vokálnym trojlístkom, živelnou dynamikou a bodavo nepokojným gitarovým a klávesovým sólom.
„The Awakening“ neponúka toľko emotívne rozorvaných či podmaňujúcich okamihov, ktorými sa prezentovali napríklad albumy „Silverthorn“ alebo „Haven“, ktoré by nás doslova žmýkali z emócií. Náznakmi sú vtieravo zasnená „Midsummer’s Eve“, ktorá sa rýchlo ohrá a pôsobila by na doske skôr rušivo nebyť vkusného sóla na čelo. Obdobne je na tom letargicky ubolený kúsok „Willow“, ktorý sa preberie až v refréne.
Novinka je však na hony vzdialená číro remeselnej práci prítomnej na minulom albume „The Shadow Theory“. Teda materiálu úplne priemerného, spĺňajúceho len nevyhnutné minimum KAMELOT. Odhliadnuc od rutinných kúskov „Bloodmoon“ a „Nightsky“ piesne pôsobia dostatočne vyzývavo. Príkladom nech sú dráždivo provokujúca melodické zmysly „The Great Divide“ alebo „Eventide“, „The Looking Glass“ či záverečná „My Pantheon (Forevemore)“. Všetky tri kladúce dôraz na údernosť riffov, majúce závan progresivity a exkluzívne sólové party.
KAMELOT prichádzajú na „The Awakening“ konečne s dielom, ktorý nie je len o remeselnej zručnosti, ale prináša aj nepopierateľnú živelnosť, dynamiku a náboj. Teda máme čo dočinenia s vizitkou skúsenej a etablovanej kapely, ktorá síce neprekvapuje, ale prináša výsledok viac zábavný ako podmienený povinnej a nezáživnej šablóne.
Hodnotenie autora: 7 / 10
Žáner: progressive/melodic power metal Krajina pôvodu: USA Vydavateľstvo: Napalm Records Dátum vydania: 17.03.2023 Web: https://kamelot.com |
Zostava: Tommy Karevik – vokály Thomas Youngblood – gitary Sean Tibbetts – basgitara Oliver Palotai – klávesy Alex Landenburg – bicie |
Tracklist: Overture (01:18) The Great Divide (04:08) Eventide (04:15) One More Flag in the Ground (04:08) Opus of the Night (Ghost Requiem) (05:48) Midsummer’s Eve (04:28) Bloodmoon (04:51) Nightsky (03:24) The Looking Glass (04:51) New Babylon (04:19) Willow (03:51) My Pantheon (Forevermore) (04:34) Ephemera (02:56) |
Diskografia: Eternity – 1995 Dominion – 1996 Siege Perilous – 1998 The Fourth Legacy – 1999 Karma – 2001 Epica – 2003 The Black Halo – 2005 Ghost Opera – 2007 Poetry for the Poisoned – 2010 Silverthorn – 2012 Haven – 2015 The Shadow Theory – 2018 The Awakening – 2023 |
Definitíva: Trinástu položku diskografie melodických power metalistov KAMELOT možno označiť za vydarenú. „The Awakening“ síce nedočiahne na klasické albumy, avšak k očakávanému suverénnemu zvukovému valu pridáva refrénovú zábavnosť, inštrumentálnu hravosť a nezanedbateľnú kompozičnú vyzývavosť. |
1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla
Odporúčané články
Redaktor Valhalla.sk