„The Orb“ je siedmym zárezom v diskografii francúzskych prog-death metalových mágov GOROD. Tí tak v tomto prípade pretínajú šnúru vydávania albumov s trojročnou periodicitou, ale však čo. Na dobré sa oplatí čakať, no nie?
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/recommendations.php on line 173
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Začnem možno trocha netradične. Pred piatimi rokmi pri písaní recenzie na predposlednú placku s názvom „Æthra“ (recenzia TU) som opomenul veľa dôležitých faktov nielen o vtedy aktuálnom počine týchto pánov z Bordeaux. O mnohých veciach som sám ani nevedel a preto touto cestou zdravím Jána Rosochu, ktorý svojimi postrehmi nielen prispel k objasneniu mnohých informácií k albumu a ku kapele samotnej, no zároveň mi viac otvoril oči, a GOROD sú tak odvtedy pre mňa ešte fenomenálnejším javom.
Pre nezainteresovaných, resp. tých, ktorí toto hudobné teleso ešte nemali to šťastie spoznať, by preto bolo možno na mieste v úvode kapelu trocha priblížiť. GOROD patria medzi popredných predstaviteľov technického death metalu na starom kontinente, ktorí však v sebe ukrývajú viac, ako je na prvý pohľad viditeľné. Spevák Julien Devres (bývalý vokalista dnes už neexistujúcich ZUBROWSKA, z ktorých prednedávnom povstala nová banda AHASVER) je rovnako ako bubeník Karol Diers absolvent štúdií hudby a umenia. Gitarista Mathieu Pascal je profesorom hry na gitaru, ktorý zároveň vlastní a prevádzkuje svoje vlastné nahrávacie štúdio BUD studio. Ten je spolu s basgitaristom Benoitom Clausom jedným zo zakladajúcich členov tejto sebranky, ktorá však od roku 1997 – 2005 fungovala pod menom GORGASM.
Na základe týchto informácií by sa mohlo zdať, že GOROD je kapela nesúca povesť profesorskej kapely a hrajúca hudbu len pre tých najstriktnejších hudobných poslucháčov. Lenže to tak nie je a v tom je ich kúzlo. GOROD je banda vysmiatych muzikantov, ktorých produkcia je šťavnatá, ľahko návyková, a v ktorej títo „akademickí hudobníci“ absolútne nezapierajú potrebu hrať sa, skúšať a experimentovať, často krát mimo hraníc, ktoré tvoria žánrovú oblasť zvanú „death metal“.
Najnovší počin „The Orb“ nie je výnimka. Už pri prvých tónoch „Chrematheism“ viem, že temperamentní Francúzi sú stále vo výbornej forme. Opäť počuť rýchlosť, no zároveň groove, breakdowny a hravé melódie. „We Are the Sun Gods“ je pre mňa najzaujímavejšou a zrejme najobľúbenejšou kompozíciou celej placky, v ktorej kapela na prvý dojem spája nespojiteľné dva hudobné motívy.
V titulnej „The Orb“ zase cítiť viac post-hardcorových vplyvov. Zo začiatku som sa pri jej prvom počúvaní ľakol, no musím uznať, že do konceptu albumu zapadá výborne. Skladby (ktoré sú zároveň singlami) ako „Breeding Silence“ a „Victory“ sú podobne ako úvodná „Chrematheism“ typickými kúskami z kuchyne GOROD. Opäť prevláda muzikantská hravosť v kontraste s rýchlymi pasážami.
„The Orb“ je albumom skladateľsky prepracovaným, no pre poslucháča ľahko prístupným. Čerešničkou na torte je cover verzia „Strange Days“ od kultových THE DOORS Kým predchodca novinky „Æthra“ bol v rámci textov venovaný mesiacom v rožných kultúrach, v prípade nového počinu vychádzali Francúzi z antiutopistického diela „Brave New World“ z roku 1933 od anglického autora Aldousa Huxleyho.
„We’ll be done with sawing off the branch we are sitting on…
Sawing off the branch we are sitting on… we are sitting on…“
Tak ako album „Æthra“, aj „The Orb“ páni piekli v spomínanom štúdiu BUD pod dozorom gitaristu Mathieu Pascala (mixovalo a mastrovalo sa však v oboch prípadoch v inom štúdiu). Tu by som len podotkol, že novinka si vyžaduje pre správny pôžitok kvalitné slúchadlá, respektíve repro systém.
Zaujímavejší je však fakt, že „The Orb“ oficiálne nevychádza pod žiadnym vydavateľstvom a skupina sa tak vlastne rozhodla prevziať kontrolu nielen nad produkciou albumu, ale aj jeho nahrávaním a zrejme teda aj vydávaním a distribúciou. Pri mladých a „malých“ skupinách ide prakticky o štandard, no ide o zaujímavý jav v prípade „veteránov“ ako GOROD, ktorým dosky vychádzali pod značkou akou je napríklad aj Listenable Records.
Tak či onak, „The Orb“ je ďalším výborným albumom od kapely, ktorú stále baví baviť sa a rovnako tak aj baviť svojich fanúšikov. Ostáva nám len dúfať, že si po absolvovaní šnúry po USA nájdu cestu po dlhej dobe aj k nám na Slovensko.
Hodnotenie autora: 8 / 10
Žáner: progressive/technical death metal Krajina pôvodu: Francúzsko Vydavateľstvo: na vlastné náklady Dátum vydania: 10.03.2023 Web: https://www.facebook.com/GorodOfficial/ |
Zostava: Julien „Nutz“ Deyres – vokály Mathieu Pascal – gitary Nicolas Alberny – gitary Benoit Claus – basgitara Karol Diers – bicie |
Tracklist: Chrematheism (04:41) We Are the Sun Gods (05:04) The Orb (05:06) Savitri (06:40) Breeding Silence (05:24) Victory (03:15) Waltz of Shades (04:46) Scale of Sorrows (04:03) Strange Days (The Doors cover) (03:07) |
Diskografia: Neurotripsicks – 2005 Leading Vision – 2006 Process of a New Decline – 2009 A Perfect Absolution – 2012 A Maze of Recycled Creeds – 2015 Æthra – 2018 The Orb – 2023 |
Definitíva: Francúzom GOROD ani naďalej nechýba hravosť a chuť hľadať inšpiráciu mimo mantinelov ohraničujúcich žáner zvaný death metal. „The Orb“ je (rovnako ako aj predošlé diela týchto talentovaných pánov) albumom technicky prepracovaným, hudobne pestrým, no zároveň ako celok jednotným a poslucháčsky ľahko uchopiteľným dielom. |
1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla
Odporúčané články
Redaktor Valhalla.sk