Tretí album býva pre veľké kapely zlomovým. Stane sa tak aj u Slovákov APRIL WEEPS?
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/recommendations.php on line 173
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
APRIL WEEPS nám zrejú ako víno. Ich cestu sledujem od samých začiatkov a už debut z roku 2013 spôsobil na domácej scéne značný rozruch. Pokračovali výborným albumom „Comma“ (recenzia TU), ktorý ich vyniesol až do Nemecka, kde si zahrali na festivale Wacken Open Air a v roku 2022 prišli s tretím štúdiovým počinom, v ktorom svoju tvorbu zas posunuli o poriadny level vyššie. Nebojím sa napísať, že ju privádzajú takmer do dokonalosti.
Od svojho začiatku si dala kapela poriadne záležať na štúdiovom zvuku, čo pri novinke platí dvojnásobne. O jej mastering sa totiž postaral slávny Švéd Jens Bogren (KREATOR, SEPULTURA, AMON AMARTH, ENSLAVED a mnoho ďalších) vo Fascination Street Studios. A je to teda poriadne počuť a cítiť.
Kapela servírovala svojím fanúšikom jednotlivé songy postupne ešte pred samotným vydaním, čo chválim. Prezentáciu celého albumu mali do puntíku pripravenú a dokonale zvládli aj tak potrebný marketing okolo vydania nového albumu. Priznám sa však, že som cielene nepočul ani jeden zverejnený singel a poctivo som čakal na kompletný album. A dobre som urobil. Vzhľadom na to, že ide o koncepčné dielo (a nielen preto), je nesmierne potrebné počúvať nahrávku „Cataclastic“ postupne ako celok.
Novinka APRIL WEEPS spája geologický svet s tým psychologickým. Z hľadiska geologického predstavuje album galériu hornín v rôznych fázach a formách výskytu, v ktorej prostredníctvom do slov pretavených myšlienok a do hudby smerovaných pocitov, ožívajú javy neživej prírody.
Z psychologického hľadiska ide o svedectvo životného príbehu jedinca narodeného do aktuálnej modernej spoločnosti, neustále bažiacej po čoraz vyšších cieľoch, tlačiacej jeho potreby do úzadia. Jedinca, ktorý je už od narodenia ovešaný očakávaniami predošlej generácie, zachytáva dielo vo fázach hľadania sa, bojujúceho, podriaďujúceho sa, strácajúceho seba samého, až nakoniec zneživujúceho sa sťaby kameň. A práve horniny sú tými činiteľmi, ktoré prenášajú svoj charakter neživosti, bezduchosti, bezmocnosti, a koniec koncov bezvýznamnosti, do sféry ľudskej existencie.
Keď som vyššie spomínal zvládnutý marketing, musím ich pochváliť aj výbornú grafiku, nové logo a artwork tohto hudobného diela, o ktorú sa postarala najnovšia akvizícia v kapele – gitarista Matúš Novanský alias Archmage.
To, čo fanúšikov a „Weeperov“ ale najviac zaujíma je muzika samotná. A tu vám spadne sánka. Album je od úvodných tónov nesmierne rôznorodý. A ani po mnohých počutiach neprestane nudiť, poslucháč v ich hudbe objavuje stále nové a nové zákutia.
Súhra všetkých nástrojov je podporená skvelými aranžmánmi, atmosférickými pasážami a Norovým growlingom. Za všetkým však hľadaj ženu. Najsilnejšou zbraňou APRIL WEEPS je bezpochyby Marta, ktorá svoje možnosti naznačila už na predošlom albume, no teraz svoj spev, scream a prejav, priviedla do dokonalosti. Za jej umeleckým posunom treba zrejme hľadať aj jej civilné povolanie…
Celý album otvára skladba „Igneous“ vo veľmi pokojnom a melancholickom duchu za čistého spevu Marty, pomaly sa pridajú ďalšie nástroje (skvelá gitarka a zaujímavý prechod), aby sa k tomu pridal Noro so svojím growlingom a vlastne celá kapela. Už táto skladba naznačuje, čo nás v najbližších minútach bude čakať a v akej forme je skupina.
Pokračuje sa nádherným popevkom „Na-na-na-na“ v skladbe „Fundamental Ingressions“, ktorá je nesmierne nápaditá a bohatá na emócie.
„I love mommy above all
I want to give her a flower
I love daddy above all
I want to be his good, good, good girl“
Fanúšikovia dostanú potom poriadne drsný a rýchly úvod v „Crossing the Waves“, ale nebojte, aj v tejto skladbe sa vystrieda množstvo polôh, nálad a nebude chýbať ani nezameniteľná atmosféra.
Pestrú škálu emócií dostanete aj v „Briolette Cut“ (výborná gitara na pozadí), najrýchlejším a najtvrdším songom celého albumu je „Into the Mass Flow“, ku ktorému som si hľadal cestu najdlhšie, ale to nič nemení na jej kvalite.
Absolútny vrchol albumu prichádza so skladbou „Ruptures“, v ktorej dominuje práve Marta. Ako nám kapela prezradila, práve pri tejto piesni veľmi váhali, či ju vôbec zaradiť na album. Bola akýmsi experimentom. A ja môžem konštatovať, že vydareným. Takže, veľká vďaka, že ste ju tam dali!
„Ruptures“ je jednoducho iná, má správnu gradáciu. Začína len za zvukov klávesov, do ktorých sa pridávajú vzlyky a Martin plač. Postupne sa pridáva precítený spev, tempo graduje, ale opäť sa postupne spomaľuje a na rad znova prichádzajú vzlyky. V záverečnej časti piesne sa ku Strongholdovým klávesom a Martinmu vokálu pridajú aj ostatné nástroje (zvlášť tá gitarová stena nemá chybu), Martine náreky prejdú do nekontrolovateľného revu a screamu – MASTERPIECE! Mimochodom, naživo zimomriavková záležitosť, to vám garantujem.
Po nej fanúšikovia dostanú do uší „Cataclasis“, kde dokonca Marta miestami ťahá svoj spev do operných výšin, ale opäť nás čaká poriadne pestrá jazda. Záver tohto diela obstará viac ako 8-minútová majestátna „Lithos“, v ktorej nájdeme akoby zhmotnený celý album a je dokonalou bodkou za týmto nezabudnuteľným dielom. Upozorňujem na neskutočné prechody zo silných a hutných pasáží do jemných, klávesových. A keď tento album dopočúvate, chcete tú emočnú a silnú jazdu zažiť znova a znova. Bravó, dáma a páni.
Tretí album bol pre nejednu veľkú kapelu zlomovým. V prípade APRIL WEEPS to platí do bodky. Nebolo pochýb o tom, že táto skupina je klenotom domácej scény, lenže albumom „Cataclastic“ sa vyšvihla medzi medzinárodnú hudobnú elitu. Partia siedmich muzikantov zo Slovenska môže pokojne konkurovať komukoľvek zo svetovej scény. Takže, nebojím sa tvrdiť, že „Cataclastic“ je domácim albumom roka (zatiaľ) a razom sa zaradil medzi najlepšie slovenské metalové albumy všetkých čias. A teraz už len – do sveta s ním!
Album na recenziu poskytla kapela APRIL WEEPS
Hodnotenia autora: 10 / 10
Žáner: atmospheric metal Krajina pôvodu: Slovensko (Dunajská Streda, Bratislava, Senec) Vydavateľstvo: na vlastné náklady Dátum vydania: 03.06.2022 Web: https://www.aprilweeps.com/, https://www.facebook.com/AprilWeeps |
Zostava: N – vokály (growling a scream) Marta – spev (čistý a scream) Stronghold – klávesy, aranžmány Mário – gitary Archmage – gitary Thomas – basgitara Pítrs – bicie |
Tracklist: Igneous (07:10) Fundamental Ingressions (04:55) Crossing the Waves (06:05) Briolette Cut (05:12) Into the Mass Flow (03:22) Ruptures (04:23) Cataclastic (06:07) Lithos (08:03) |
Diskografia: Outer Calm, Pain Within – 2013 Comma – 2018 Cataclastic – 2022 |
Definitíva: „Cataclastic“ ponúka pestrú atmosféru a nekončiacu paletu emócií. Viac slov netreba. APRIL WEEPS nahrali svoj opus magnum! |
1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla
Odporúčané články
Šéfredaktor portálu Valhalla.sk