Nemeckí thrash metalisti KREATOR sa po piatich rokoch vracajú s novým štúdiovým albumom „Hate Über Alles“.
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/recommendations.php on line 173
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Od poslednej radovky „Gods of Violence“ (recenzia TU) došlo aj na jednu personálnu zmenu, keď dlhoročného basgitaristu Christiana Gieslera nahradil v septembri 2019 Frédéric Leclercq (SINSAENUM, ex-DRAGONFORCE).
Aktuálny počin vznikal v legendárnom berlínskom štúdiu Hansa a štúdiu Wong v septembri a októbri 2021. Líder skupiny Mille Petrozza v jednom z rozhovorov prezradil, že pre novú štúdiovku napísal celkovo 20 skladieb, na novinke skončilo jedenásť z nich. Po nie príliš presvedčivom predchodcovi „Gods of Violence“ boli moje očakávania opatrnejšie. Názov albumu je reakciou na dianie posledných rokov. Reflektuje ako ľudia odlišne komunikujú v online priestore a v reálnych situáciách. A hlavne, v digitálnej sfére má človek pocit, že je to s nami ako ľudstvom veľmi zle. Nenávisť, toxicita a zloba.
Štruktúra týchto skladieb sa s menšími obmenami nesie v jasne danom a nekomplikovanom štýle sloha – refrén – sloha – medzihra – sólo a zopakovanie refrénu. Rovnocenným pomerom je namiešaná kombinácia agresivity a melodiky, pričom platí, že kvalitných gitarových momentov si užijete dostatok, ako v riffujúcich plochách, tak aj v sólových „vyšívačkách“ a silných melódiách.
Tu cítiť, že KREATOR sú thrash metalový mainstream, teda dosť veľká formácia u veľkého vydavateľstva a tak chápu, že surový základ je potrebné podporiť aj „stráviteľnejšími“ pasážami s prívetivou melodikou, nech sa to dobre predáva.
„Hate Is the Virus of This World“
Po westernovom intre to kapela berie okamžitým útokom a rozpútava našlapanú thrash metalovú paľbu v podobe titulnej skladby disponujúcou hitovým potenciálom, kde Mille Petrozza už tradične šteká a kričí svoje texty veľmi sebavedomým spôsobom. V podobnom duchu preberá štafetu aj „Killer of Jesus“, v ktorej sa postupne tempo uberie a obohatí „skandovačkou“, čo naznačuje ďalší charakter najbližšieho hracieho času pred nami.
„Skandovačky“ a silné heslá sa na albume objavujú viackrát, akoby Petrozza pri písaní materiálu vopred myslel na interakciu s fanúšikmi, ako piesňam dodať prvky, ktoré budú fungovať naživo.
Nasledujúce strednotempové piesne predstavujú striedanie slabších momentov s kvalitnými. Ako celkom obyčajná a príliš nezaujímavá mi príde „Crush the Tyrants“ s nevýrazným refrénom. Album by sa bez nej pokojne zaobišiel. Úroveň kvality však výrazne zdvihne na veľmi silnej melodike vystavaná „Strongest of the Strong“, ktorá hovorí o všetkých dobrých ľuďoch v zlom svete.
Viaceré melódie na albume mi pripomínajú tvorbu ARCH ENEMY a pri tejto skladbe to platí najviac. Opäť o čosi slabšia „Become Immortal“ postavená na vplyvoch New Wave of British Heavy Metal s náznakmi IRON MAIDEN je v rámci textu akousi retrospektívou a ohliadnutím sa, kde to pre kapelu všetko začalo a kde sú jej korene. Celkom ma v nej irituje ten nápev „Oh, oh oh“, ale zas celkovo ma skladba baví viac, ako už spomenutá „Crush the Tyrants“.
Ďalšie nakopnutie tempa doručí „Conquer and Destroy“ s dvojkopákovými nástrelmi, výraznou melodikou a pod kožu lezúcim refrénom, ktorý je v závere ozvláštnený čistým spevom, pri ktorom mi na um príde skladba „Nero Forte“ od SLIPKNOT. Každopádne tento prídavok pozmení dovtedajšiu náladu.
Nasledujúca „Midnight Sun“ s témou rituálnej obety, je pre kapelu niečím novým, pretože v nej po prvýkrát využila spoluprácu so speváčkou. Jej meno je Sofia Portanet, ktorá je začínajúca umelkyňa pôsobiaca v Nemecku. Keď kapelu túto skladbu vypustila ako tretí singel, vôbec ma neoslovila, prevládalo priam sklamanie. No s každým ďalším vypočutím začala táto pieseň neuveriteľne rásť. Sofiin spevácky príspevok v slohách ešte nemá taký efekt, ale keď zaznie jej éterický prejav v refréne pod Milleho vokálom, ide o zimomriavkovú vec a časť „Midnight Sun, Midnight Sun“, len tak z hlavy nedostanete. Ak by som mal z „Hate Über Alles“ vypichnúť jednu skladbu, ktorá je o niečo sofistikovanejšia a jemne vybočuje zo zaužívanej produkcie KREATOR, bude to jednoznačne táto.
Záver obstarávajú svižná, riffujúca a melodikou poprepletaná „Demonic Future“ s banálnejším refrénom. S prepínaním tempa pracujúca „Pride Comes Before the Fall“ nesúca sa v klasickom duchu tvorby KREATOR. Album uzatvárajúca „Dying Planet“ má na začiatku a konci slayerovské vybrnkávanie, nihilistické cítenie okolo budúcnosti našej planéty, pričom na toto reagujúce myšlienky v záverečnom hovorenom slove majú svoju silu.
Zaujímavosťou je, že o orchestrácie v intre „Sergio Corbucii Is Dead“ a v poslednej „Dying Planet“ mala na starosti skupina FLESHGOD APOCALYPSE. V piesni „Strongest of the Strong“ doprovodným vokálom prispel bývalý silák Patrik Baboumian.
Hodnotenie autora: 8 / 10
Žáner: thrash metal Krajina pôvodu: Nemecko Vydavateľstvo: Nuclear Blast Records Dátum vydania: 10.06.2022 Web: https://www.kreator-terrorzone.de/ |
Zostava: Hostia: |
Tracklist: Sergio Corbucci Is Dead (00:58) Hate Über Alles (03:48) Killer of Jesus (04:05) Crush the Tyrants (04:10) Strongest of the Strong (04:01) Become Immortal (04:23) Conquer and Destroy (04:45) Midnight Sun (03:38) Demonic Future (04:43) Pride Comes Before the Fall (04:48) Dying Planet (06:52) |
Diskografia: Endless Pain – 1985 Pleasure to Kill – 1986 Terrible Certainty – 1987 Extreme Agression – 1989 Coma of Souls – 1990 Renewal – 1992 Cause for Conflict – 1995 Outcast – 1997 Endorama- 1999 Violent Revolution – 2001 Enemy of God – 2005 Hordes of Chaos – 2009 Phantom Antichrist – 2012 Gods of Violence – 2017 Hate Über Alles – 2022 |
Definitíva: KREATOR sú na na novom albume „Hate Über Alles“ veľmi presvedčiví. Silné skladby, výborná gitarová práca a agresivita popretkávaná výraznou melodikou. A aj keď k tomu pripočítame jednu či dve slabšie piesne, stále ide o poriadne kvalitný počin od týchto nemeckých veteránov. |
1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla
Odporúčané články
Redaktor Valhalla.sk