K nekonečnému čakaniu na Godota môžeme prirovnať netrpezlivé vzhliadanie na ďalšiu albumovú novinku legendy menom KING DIAMOND. Akousi náplasťou má byť aktuálny koncertný záznam „Songs for the Dead Live“, ktorý zachytáva maestra heavy metalového hororu v úžasnej forme a tým ešte viac dráždi našu nedočkavosť na sľubovanú radovú dosku.
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/recommendations.php on line 173
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Trojitý bypass, ktorý Kingovi privodila séria prekonaných infarktov z konca novembra 2010 nie je len taký „soplík“ a jeho vystrábenie i zocelenie z tejto pliagy trvalo čosi vyše rok a pol. Po úspešnej rekonvalescencii nasledovalo dlhoročné koncertovanie, ktoré s prestávkami pokračuje do dnes. Kulminovalo však zastávkami v rámci série „Abigail in Concert“ a práve z tohto obdobia pochádza materiál tejto živej nahrávky.
Konkrétne ide o dve vystúpenia, jedno pochádza zo známeho festivalu Graspop Metal Meeting 2016, teda jedného z najväčších metalových sviatkov v Európe, ktorý každoročne privíta desiatky, ba až stovky tisícok divákov. To druhé, nemenej zaujímavé, sa odohralo v ikonických priestoroch The Fillmore vo Filadelfii v roku 2015. Na mieste, ktoré v minulosti privítalo legendy ako LED ZEPPELIN či Jimiho Hendrixa.
Štatisticky sa môže zdať, že ide o takmer rovnaké koncerty s obdobnou dramaturgiou a len kozmetickými rozdielmi v poradí hraných skladieb. Avšak v dôsledku výrazne odlišných priestorov, množstva zúčastnených divákov, povahy ich zloženia a dynamiky strihu máme dočinenie s dvoma zásadne rozdielnymi zážitkami, z ktorých ten americký má mierne navrch. Tradične je k obsahu diskov pridaná audio stopa, DVD či Bluray formáty sú tak doplnené o CD a dnes už povinné vynily v kadejakých farbách.
Zhliadnutím oboch koncertov sa ukáže ako do detailu a ako presne načasovaná i premyslená je každá grimasa, choreografia všetkých zúčastnených. Obrátený kríž, pentagram alebo okrídlené príšery zdobiace pódium pripravia divákov na hrôzostrašné divadlo, ktoré absolútne nie je predstavením len jedného herca. Kim Bendix Petersen (King Diamond) predvádza ukážkový výkon plný typického falzetu a iných vokálnych zverstiev a k tomu pridáva značne teatrálny výkon suverénne zatieňujúci sporadicky sa objavujúcich komparzistov.
Inštrumentálne kapela predvádza skvelú fazónu, dunivo vibrujúca rytmika podporuje podmanivý tandem dvorného gitaristu Andyho LaRocquea a Mikea Weada. Zvukovo taktiež ide o ukážkovú prácu, citlivo navrstvené výkony kapely namixované s diváckou odozvou umocňujú mágiu oboch večerov.
Pohľady z nie tradične umiestnených kamier (babičkin vozík, lampáše alebo vnútro rakvy) a herci sprostredkujúci odohrávajúci sa príbeh mali túto atmosféru ešte viac zvýrazniť. Miestami však lacno vyzerajúce kulisy a hlavne toporne sa zvíjajúca herečka s príliš vypúlenými očami a hrubým mejkapom pôsobia skôr úsmevne. Všetky tieto nedostatky sú kompenzované hudobným obsahom.
Prvá polovica koncertu ponúka prierez tvorby od albumu „Fatal Portrait“ (1986) po „The Eye“ (1990), odznejú aj neodmysliteľné koncertné tutovky „Halloween“ či „Sleepless Nights“. Túto časť vystúpenia doplňujú klenoty z tvorby MERCYFUL FATE, dusivá s ťaživými riffmi „Melissa“ a okultná „Come to the Sabbath“. Druhá časť koncertu predstavuje kompletné prehranie dosky „Abigail“ (1987) finišujúce grandióznym záverom „Black Horsemen“. V tejto metalovej dramatizácii najznámejšieho príbehu Kinga Diamonda nie je núdza o vzrušujúce a zmyselné gitarové súboje, húževnaté výkony bicích a basovej gitary.
Koncert vo Filadelfii jednoznačne dominuje svojou atmosférou, je totiž evidentné na koho prišli fanúšikovia. Kopec pomaľovaných tvári, nášiviek, zborovo recitujúcich texty prekonávajú svojou celkovou živelnosťou, mohutnejšou odozvou a spontánnosťou aj spln festivalovej noci v Graspope. Celkovému honosnejšiemu dojmu napomáhajú aj obrovitánske krištáľové lustre a zaplnené balkóny po obvode haly The Fillmore.
KING DIAMOND ako heavy metalový básnik a ilustrátor tých najtemnejších obskúrnych príbehov neochudobňuje svojim výkonom na tomto nahustenom výbere toho najzásadnejšieho jeho kariéry žiaden záber, neuľahčuje si žiadnu vokálnu linku a ak potvrdí svoj cit pre rozprávačstvo i na regulárnej doske, tak sa máme na čo tešiť.
Hodnotenie autora: 8 / 10
Žáner: heavy metal Krajina pôvodu: Dánsko Vydavateľstvo: Metal Blade Records Dátum vydania: 25.01.2019 Web: https://www.kingdiamondcoven.com |
Zostava: King Diamond – vokály Andy LaRocque – gitary Mike Wead – gitary Pontus Egberg – basgitara Matt Thompson – bicie Livia Zita – sprievodné vokály |
Tracklist: Graspop Metal Meeting Out from the Asylum The Fillmore Out from the Asylum |
Videografia: Songs for the Dead Live – 2019 |
Definitíva: Zimomriavky či husia koža idú ruka v ruke s heavy metalovým remeslom rozprávača hororových príbehov a legendy súčasne nazývajúcim sa KING DIAMOND. Na aktuálnom koncertnom zázname „Songs for the Dead Live“ sa k tomuto pridáva aj vizuálne príťažlivá scéna, emóciami zmietaná prezentácia príbehu z dosky „Abigail“, vášnivá divácka podpora a inštrumentálne ohňostroje. |
1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla
Odporúčané články
Redaktor Valhalla.sk