Aktuálny štúdiový počin švédskych heavy metalistov ASTRAL DOORS nevybočuje zo šľapají danými predchádzajúcimi zásekmi. Novinka „Black Eyed Children“ je tu opäť s famóznym Nilsom Patrikom Johanssonom, je však otázne či kvalita jeho vokálu stačí na utiahnutie celého albumu.
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/recommendations.php on line 173
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /data/3/b/3b202ed1-f866-4a93-a8e8-ecff02b28d46/valhalla.sk/web/wp-content/plugins/related-posts-by-zemanta/init.php on line 183
Moment prekvapenia z prvotiny je nenávratne preč a kapela musí riadne ohýbať základné prvky svojej tvorby tak, aby každý ďalší album nepôsobil príliš jednotvárne. Ostrie a ráznosť gitarových riffov je tu neustále sprevádzaná klávesmi. Ich „hammondovský“ nádych vyvoláva esenciu heavy metalových nahrávok 80. rokov a ľahkým dotykom sedemdesiatkového rocku. Ak k tomu pridáme už spomenutý osobitý Nilsov vokál, ktorý v mnohých polohách pripomína božského Dia, tak je vymaľované a vieme odhadnúť možnosti a hlavne mantinely hudby Švédov.
Práve preto dôležitú úlohu hra kvalita refrénu a jeho melodickosť, ktorá zanechá dostatočnú heavy metalovú brázdu na šedých bunkách. Taktiež kolovrátku heavy riffov sluší gitarová ľahkosť a nadhľad ako celkové osvieženie. To v kombinácii s tými komplexnejšími a košatejšími momentmi majúcimi nádych výpravnosti dodávajú potrebnú pestrosť nahrávkam ASTRAL DOORS. Presne tieto atribúty mali svoje miesto v dostatočnej početnosti v ich tvorbe zhruba do štvrtej radovky. Od „Requiem of Time“ z 2010 sa však do albumov dostávalo čoraz viac vaty a albumy sa tak stávali viac prchavými a s poredším výskytom piesní, ktoré by vyčnievali.
Zvukovo sa novinka „Black Eyed Children“ môže chváliť kvalitným soundom a mixom, album znie dostatočne robustne a súdržne, čomu dopomáha aj solídne šlapavá rytmika. Naopak, nahrávka kvalitatívne príliš neodskočila od posledných kúskov. Problémom nie je ani tak očakávaná výplň albumu. Tým je skôr jej nepríťažlivosť, rýchla ohranosť materiálu a hlavne je tu málo skladieb, ktoré by fungovali ako celok. Povyberaním hudobných čerešničiek z jednotlivých piesní nám ostane viac toho priemerného. Samozrejme, nesmieme zabudnúť na vokál. Ten je podľa očakávaní suverénny. Zimomriavky z prvotiny sa nedostavujú v tak hojnom množstve, avšak to nemení nič na tom, že Nils Patrik Johansson je práve tou esenciou, ktorá ťahá album.
Singel „We Cry Out“ je tým najobyčajnejším otvárakom v doterajšej diskografii. Druhá, biblická, „Walls“ prinesie závan starších „Dioviek“. Konečne schopný refrén nájdeme až v ďalšej „God is the Devil“. V nasledujúcej „Die on Stage“ nám kapela servíruje správny gitarový „drajv“ a odpich nasiaknutý rockovou drzosťou a sviežim frázovaním. Kvalitu piesne však ťahá dole fádny refrén. To sú presne tie momentky (tu sólo, tam refrén), ktoré sú rozlezené po viacerých skladbách a pritom počtom by mali vystačiť len na jednu.
Prostredná pasáž albumu je tou najsilnejšou. „Tomorrow’s Dead“ ponúka zmeny tempa, gitarovú nátlakovosť, vypätý a emotívny vokál i zbory, ktoré dodávajú skladbe takmer epický rozmer. „Good vs. Bad“ stavia skôr na power metalovej priamočiarosti, ktorá odľahčuje a prevzdušní album. Ide o kúsok pripomínajúci bývalé Nilsove pôsobisko CIVIL WAR. No a tu výpočet toho podarenejšieho skončilo. Ostatné položky ponúkajú celkom príjemne sa počúvajúci sa materiál, avšak nepríliš si pýtajúci pozornosť a zlievajúc sa v jedno. Nezachráni to ani titulná skladba, ktorá je až príliš roztiahnutá na kvalitu svojho obsahu. Bonusová „Jesus Christ Moviestar“ zase pôsobí ako uletený rockujúci cirkevný zbor s osemdesiatkovými klávesmi.
Novinke sa nepodarilo zvrátiť nepríliš lichotivý kvalitatívny trend posledných nahrávok ASTRAL DOORS. Skvelý zvuk, štandardne prvotriedny vokál a pár svetlých momentov držia úroveň „Black Eyed Children“. Nanešťastie tých všedných okamihov je opäť viac ako naposledy.
Hodnotenie autora: 6 / 10
Žáner: heavy/power metal Krajina pôvodu: Švédsko Vydavateľstvo: Metalville Dátum vydania: 28.04.2017 Web: http://www.astraldoors.com/ |
Zostava: Nils Patrik Johansson – vokály Joachim Nordlund – gitary Mats Gesar – gitary Ulf Lagerström – basgitara Jocke Roberg – klávesy Johan Lindstedt – bicie |
Tracklist: We Cry Out (4:36) Walls (4:12) God is the Devil (4:56) Die on Stage (5:06) Tomorrow’s Dead (4:58) Good vs. Bad (4:29) Suburban Song (5:06) Lost Boy (4:47) Slaves to Ourselves (4:21) Black Eyed Children (8:45) Jesus Christ Moviestar (4:24) |
Diskografia: Of the Son and the Father – 2003 Evil Is Forever – 2005 Astralism – 2006 New Revelation – 2007 Requiem of Time – 2010 Jerusalem – 2011 Notes from the Shadows – 2014 Black Eyed Children – 2017 |
Definitíva: Švédska metalová partia ASTRAL DOORS disponuje jedným z najosobitejších vokálov, ktorý je nemálo podobný tomu od Ronnieho Jamesa Dia. Tohto ročná novinka „Black Eyed Children“ je toho opäť dôkazom. Tu však nanešťastie končí výpočet toho výnimočného. Zvukovo skvelo zvládnutá nahrávka obsahuje pomenej vyčnievajúcich momentov, ktoré by sa nestratili v kolotoči heavy metalových riffov. |
1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla
Odporúčané články
Redaktor Valhalla.sk